Vauriotyypit taistelussa

Vaurion tuottaminen riippuu siitä kuinka asetta käytetään (Swing, Thrust) ja siitä minkälainen terä siinä on (Crush, Cut, Impale). Muitakin vaurio tyyppejä on (Neljä erikokoista piercing luokkaa luodeille ja sellaisille, taioille on burn, toxic fatigue jne.), mutta ne käsitellään erikseen tarpeen vaatiessa.

Perusvaurio (Th/Sw): On hahmon voimasta riippuva arvo Thrust ja Swing vauriolle. Tätä muuttaa aseen ominaisuudet. (Esim. Sw+1 cut)

Vaurioarvo: On tulos minkä vaurio nopan heittäminen antaa. Tämä arvo muuttuu riippuen vastustajan panssarista, aseen terätyypistä ja osumapaikasta. Murskaavilla aseilla vaurioarvo on korkeampi kuin muilla, mutta ne eivät saa bonuksia terästä. Tämä johtaa siihen että murskaavat aseet lävistävät panssaria hyvin, mutta eivät tee vauriota niin paljoa.

Thrust: Ase ”työnnetään” vastustajaa kohden. Tämä hyökkäys ei saa voimaa vipuvarresta ja sen vaurioarvo on pienempi kuin aseilla jotka hyötyvät vipuvarresta. Ihmisen lyönnit ja potkut lasketaan tähän vauriotyyppiin vaikka kuinka vetäisi snagariheijaria. Pieni vaurioarvo tarkoittaa että Thrust vauriota käyttävät aseet ovat huonoja läpäisemään panssaria. Suuri osa näistä aseista kuitenkin on Impale aseita, joten niiden aiheuttama vaurio voi silti olla suuri (Ks. Terätyypit).

Swing: Asetta heilautetaan laajassa kaaressa ja se saa täyden edun vipuvarresta. Aseen vaurioarvo on huomattavasti suurempi kuin Thrust aseilla. Swing ja Thrust perusvaurioiden ero kasvaa Swingin eduksi mitä vahvempi käyttäjä on. Swing aseet lävistävät paremmin panssaria ja ovat käytännössä aina tehokkaampia kuin samaa terätyyppiä käyttävät Thrust aseet (Aseilla on toki muitakin ominaisuuksia kuin vaurio).

Crush: Murskaavaan vaurioon ei tule mitään muutoksia ihmiskehoa vastaan (paitsi ne muutokset mitkä tulevat kaikkiin vauriotyyppeihin). Tämä tekee murskaavista aseista suhteellisen heikkoja torsolyöntejä ajatellen. Näillä aseilla kannattaakin käytännössä aina tähdätä raajaan tai päähän. Aseen teho näissä osumapaikoissa ei ole sen parempi kuin torsossakaan, mutta raajoihin lyömisestä tulee vakavia vammoja pienemmällä vauriolla ja päähän lyöminen pakottaa vastustajan heittämään pökertymistä vastaan. Nivuset, kaula ja takaraivo ovat myös toimivia kohteita.

Cut: Leikkaava vaurio on monipuolisin näistä kolmesta tyypistä, se tekee suhteellisen pahaa jälkeä riippumatta siitä mihin sillä osuu. Leikkaava vaurio kerrotaan 1½ panssarin jälkeen ja näin on jo huomattavasti tehokkaampaa kuin murskaava mikäli vastustajalla ei ole panssaria. Leikkaavaa vauriotakin tekevällä aseella kannattaa yleensä tähdätä raajoihin tai päähän samoista syistä, mutta tarpeen vaatiessa myös torso iskut voivat olla tehokkaita. Etenkin jos lyöjällä on suuri perusvaurio, tehokas ase tai vastustajalla ei ole panssaria.

Impale: Lävistävä vaurio on hyvin tehokasta torsoon ja tärkeisiin elimiin iskettäessä, mutta raajoihin iskettäessä hyvin tehotonta. Päähän lyöminen antaa samat edut kuin muillakin. Panssarin läpimenevä lävistävä vaurio torsoon tuplataan vaurio tarkoituksessa ja on siis näin erittäin tehokasta. Suurena ongelmana on se että suurin osa lävistävistä aseista käyttää Thrust vauriota (Sotavasara ja hakku poikkeuksena) ja torso on yleensä raskaiten panssaroitu osumakohta.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s